Master in Advanced Buildings and Biocities
Institute for Advanced Architecture of Catalonia, Barcelona
(september 2023 t/m september 2024)
Dit is mijn studieverslag over mijn ervaringen tijdens de opleiding Advanced Ecological Buildings and Biocities in Barcelona. Tijdens deze opleiding hebben we zowel veel theoretische kennis opgedaan als praktische ervaring opgedaan op het gebied van duurzame architectuur. In de theorie hebben we bijvoorbeeld geleerd over het voedselbodemweb tijdens de lessen Advanced Ecological Interactions, die we verder in de praktijk hebben uitgewerkt in de moestuin van de opleiding. Ook hebben we geleerd parametrisch in 3D te ontwerpen. We maakten fysieke maquettes op verschillende schalen en volgden lezingen over waterbeheer, passief klimaatbeheer, groene energieopwekking en houten constructies. In de praktijk hebben we ook tijd doorgebracht in de houtwerkplaats, waar we bomen verwerkten tot objecten voor een expositie in de stad. Daarnaast hebben we meerdere iteratieve ontwerpsessies en presentaties gehouden voor zowel het theoretische ontwerpproject van het tweede semester als het praktijkproject in het laatste semester.
Barcelona is een prachtige stad met verrassende architectuur. Na een paar dagen de voor mij nog onbekende stad te hebben verkend, ontmoette ik voor het eerst mijn medestudenten op de campus van IAAC in de stad. Nadat we ons hadden geregistreerd, werden we met een bus naar de locatie van de opleiding gebracht, gelegen in het Cerdanyola-park bovenaan de stad. De campus ligt op 20 minuten loopafstand van de stad via een steil en avontuurlijk bospad of enkele minuten met de taxi. Tijdens de eerste rondleiding was het erg interessant om de prototypes van voorgaande jaren te zien die op het terrein staan. Er zijn houten gebouwen, zoals een observatiecentrum voor de natuur, een kleinschalig houten huis afgewerkt met kurk, en een 3D-geprint gebouwtje gemaakt van lokale aarde. Ook zagen we een mobiel gebouw dat zichzelf kan uitklappen en de kas bij de groentetuin die wij later zouden gaan gebruiken. De ruimte die de campus biedt, is inspirerend, met plekken voor experimenten met houten constructies, een moestuin in ontwikkeling en een werkplaats waar theorie in praktijk wordt gebracht.
Het feit dat ik, samen met een groot deel van de studenten, op de campus in het natuurpark verbleef, maakte het spannend en bijzonder. Het gebouw, een oude boerderij, is deels gerenoveerd maar niet echt luxe. Er is bijvoorbeeld geen comfortabele ruimte om te ontspannen, maar er is wel een lab waar iedereen een eigen werkplek heeft voor bijvoorbeeld maquettes maken of tekenen. De houtwerkplaats, waar we veel praktische ervaring opdeden, zoals IAAC dat “learning by doing” noemt, is uitgerust met basismachines voor houtbewerking. Ondanks het ontbreken van innovatieve technieken was het fijn om een werkplaats dicht bij de campus te hebben. Het was leerzaam om zelf de CNC-freestafel te mogen bedienen voor eigen ontwerpen, zowel voor schoolprojecten als zelf geïnitieerde projecten.
Het samenleven met 30 studenten was uitdagender dan ik had verwacht, deels omdat veel studenten wat jonger waren en minder serieus dan ik had gehoopt. Toch was het leuk om mensen uit verschillende culturen te leren kennen, waaronder studenten uit Brazilië, Ecuador, de Verenigde Staten, Engeland, India, België, Griekenland, Turkije, Israël en Ethiopië. Hoewel het vaak gezellig was, waren er ook sociale uitdagingen, zoals spanningen of verschillen in verwachtingen. Een ander minpunt was het gebrek aan duidelijke communicatie over de verblijfsomstandigheden vooraf. De kamers waren klein en krap, en faciliteiten zoals douches en wasmachines waren niet van het niveau dat ik gewend ben in Nederland.
De eerste weken verliepen langzaam, met veel kennismakingen en het ontdekken van de omgeving. Het park bestaat uit naaldbomen en paden, waar in het weekend veel inwoners van Barcelona komen wandelen, sporten en fietsen. In de eerste maand leerden we over duurzaam bosbeheer en gingen we met ecologen op pad in het bos. Later selecteerden we bomen om te kappen, waarna we het hele proces van houtproductie meemaakten: van kappen en verplaatsen tot drogen. Ook kregen we les over ecologie en het regenereren van bodems, zowel theoretisch als praktisch in de tuin, waar we de droge en kale grond veranderden in vruchtbare aarde door te spitten, water te geven, te bemesten en te mulchen. Dit was een waardevolle ervaring, omdat dit de basis vormt voor een gezonde ecologie.
In de lessen Advanced Digital Tools leerden we werken met het visuele rogrammeerprogramma Grasshopper, dat binnen Rhino3D functioneert. Hiermee maakten we parametrische ontwerpen gebaseerd op datasets. Ik vond dit een erg interessant vak en weet zeker dat ik hier in de toekomst veel profijt van zal hebben.
In november begonnen we met het verwerken van de gekapte bomen. Het was bijzonder om naast de theorie over CLT en andere massiefhouten materialen zelf aan de slag te gaan met vers hout. We waren verantwoordelijk voor het bepalen van de toepassing van de verschillende boomstammen en gebruikten een zaagmachine om ze op maat te zagen. Het geproduceerde hout werd gebruikt voor meubels en structuren voor een expositie in Barcelona over voedselproductie in steden. In groepjes ontwierpen en realiseerden we objecten zoals stoelen, een lange tafel en een stellage voor een vertical farming-installatie.
Elke week hadden we de les Ecological Interactions, waarin we leerden over bodemregeneratie en biologische voedselproductie. Deze kennis konden we zowel theoretisch als praktisch toepassen, bijvoorbeeld door zaden te vermeerderen en irrigatiesystemen te ontwerpen. Gastdocenten gaven ons inzicht in thema’s zoals het bodemvoedselweb, bacteriën en schimmels, en natuurlijke opvolgingen in ecosystemen.
In het tweede semester kregen we een rondleiding door een nieuwe bibliotheek in de stad, geheel gemaakt van CLT en massief hout. Dit inspireerde ons voor het volgende project: het ontwerpen van een fictief 5000 m² groot superblok in Barcelona. Na lezingen en workshops gingen we aan de slag met voorstellen die we twee keer per week pitchten aan de experts. Ik vond het waardevol om mijn ontwerpen direct te presenteren aan experts, maar het beperkte tijdsbestek voor feedback was soms teleurstellend. We werkten onze ontwerpen uit in maquettes, plattegronden en 3D-modellen. De ontwerp voorstellen werden gepresenteerd in het gemeentehuis van een deelgemeente in Barcelona. Tijdens de expositie in de stad en andere momenten waarop wij als studenten onze projecten presenteerden, werd alles door IAAC vastgelegd voor promotiedoeleinden. Hoewel dit begrijpelijk is, vond ik het soms overdreven en voelde het te commercieel aan. In het laatste semester werkten we aan een werkplaatsuitbreiding op de campus, waarbij alle geleerde theorie in de praktijk werd toegepast. Het ontwerp integreerde houten constructies, ecosystemen, groene stroomopwekking en waterbeheer. Het proces bestond uit pitches, ontwerpvoorstellen en uiteindelijk de realisatie.
Samenvattend heb ik genoten van het leven in het natuurpark, de samenwerking met studenten uit diverse culturen, en het opdoen van ervaring in houtbewerking en duurzame bouwtechnieken. De theoretische en praktische kennis over alternatieve bouwmaterialen en ecologische systemen waren voor mij bijzonder waardevol. Ik ben dankbaar dat ik deze opleiding heb kunnen volgen dankzij de lening van het Vreedefonds, en kijk met veel voldoening terug op deze persoonlijke en educatieve ervaring.